KOMUNIKAT DLA MIESZKAŃCÓW GMINY NAROL
W sprawie utylizacji AZBESTU
Szanowni Mieszkańcy,
W związku z dużym zainteresowaniem programem pod nazwą „usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest” pragnę Państwa poinformować o kluczowych sprawach dotyczących tego zadania:
FINANSOWANIE ZADANIA:
- Usuwanie azbestu realizowane jest w ramach programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pn.: „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest" w latach 2019-2024.
- Dofinansowanie udzielane jest przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie (WFOŚiGW w Rzeszowie) z udziałem środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
- Kwota dofinansowania przedsięwzięcia udzielana przez WFOŚiGW w Rzeszowie oraz NFOŚiGW wynosi łącznie 85 %. Udział środków udostępnionych przez NFOŚiGW wynosi 75 % kwoty dofinansowania, udział środków udostępnionych przez WFOŚiGW w Rzeszowie wynosi10 % kwoty dofinansowania.
- Pozostałe 15% kosztów unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest pochodzących z demontażu pokryć dachowych oraz odpadów zebranych z miejsc ich czasowego składowania, ponoszą Właściciele nieruchomości.
- Właściciele ponoszą również koszty związane z zakupem i montażem nowych pokryć dachowych.
- Wysokość otrzymanej kwoty dofinansowania na zadanie pn. „usuwanie wyrobów zawierających azbest” uzależniona jest wyłącznie od decyzji Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie. Zarząd po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Gminę decyduję o wysokości przyznanego dofinansowania.
UDZIAŁ MIESZKAŃCÓW W ZADANIU:
- Każdy Mieszkaniec/Właściciel nieruchomości może złożyć w Urzędzie Miasta i Gminy Narol (pierwsze piętro pokój nr 10) lub mailowo (kkot@narol.pl) zgłoszenie o zamiarze demontażu lub/i transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest z posesji.
- Lista osób uzupełniania jest na bieżąco, zgodnie z datą zgłoszenia i stanowi rozeznanie w ilości ton azbestu przeznaczonego do unieszkodliwienia na terenie Gminy Narol.
- Ilości zdeklarowanych przez mieszkańców do unieszkodliwienia ton azbestu zgłaszane są we wniosku do Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie i stanowią podstawę do wydania decyzji o wysokości przyznanej kwoty dotacji.
- Przyznana kwota dotacji oraz oferta Wykonawcy zadania decyduje o ilości ton zebranych w danym roku odpadów zawierających azbest.
- W związku z powyższym zgłoszenie przez Mieszkańca zamiaru demontażu lub/i transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest z posesji nie gwarantuje wykonanie tego zadania w danym roku u danej osoby.
- Demontaż lub/i transport oraz unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest odbywa się zgodnie z listą, ułożoną według kolejności zgłoszenia i realizowane jest do momentu wyczerpania kwoty przyznanej dotacji.
- Osoby zgłaszające zamiar demontażu lub/i transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest z posesji, u których nie udało się zrealizować zadania w danym roku przechodzą automatycznie na rok kolejny, na początek listy.
Wszelkich informacji (ilości osób na liście, pozycja na liści) na temat zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z Gminy Narol” udzieli Państwu Pani Katarzyna Kot tel.: tel.16 631 70 86 wew. 25, e-mail: kkot@narol.pl.
Produkcja wyrobów azbestowych została zakazana w Polsce w 1998 roku. W krajach UE zakaz wydobycia azbestu oraz produkcji i przetwarzania wyrobów azbestowych wprowadziła Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 27 marca 2003 roku, natomiast całkowity zakaz stosowania azbestu w UE wprowadzono 1 stycznia 2005 roku.
Zgodnie z „Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” do 2032 roku wyroby zawierające azbest mają zostać całkowicie unieszkodliwione.
Azbest jest zaliczany do substancji o udowodnionym silnym działaniu rakotwórczym dla człowieka. Jego szkodliwość tkwi w jego włóknistej strukturze. Włókna azbestu są najcieńszymi włóknami występującymi w przyrodzie. Włókna azbestu przedostają się do powietrza atmosferycznego w wyniku korozji lub uszkodzenia materiałów zawierających azbest.
W przypadku indywidualnej zmiany pokrycia dachowego zawierającego azbest Wykonawca prac zobowiązany jest do zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia tych prac właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy, właściwemu organowi nadzoru budowlanego oraz właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu, w terminie co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem prac. Zdejmowanie pokryć dachowych z płyt cementowo-azbestowych (eternitu) powinno być prowadzone przez wyspecjalizowaną ekipę, przeszkoloną w zakresie zachowania bezpieczeństwa pracy i dysponującą odpowiednią ochroną osobistą.
Pamiętajmy, że składowany na posesji azbest musi być odpowiednio zabezpieczony aby uniemożliwić przedostawanie się włókien azbestowych do środowiska. Nakazuje się szczelne opakowanie odpadów w folię polietylenową o grubości nie mniejszej niż 0,2 mm.
Zachęcam Państwa do sukcesywnego pozbywania się z posesji odpadów zawierających azbestu, który jest zagrożeniem dla Naszego zdrowia. Wspólnie dążmy do całkowitej eliminacji wyrobów azbestowych z naszej Gminy.
Dodatkowe informacje na stronach internetowych: